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PARAGEAU Sandrine

Mis en ligne par : Sandrine Parageau . Mise à jour: 10 February 2017.

Associate Professor of British history

Education

Ph.D. Sorbonne Nouvelle, Paris, December 2008: “Women’s contribution to the philosophical debate in mid-seventeenth-century England: Margaret Cavendish (1623-1673), Anne Conway (1631-1679), and natural philosophy”

M.Phil. Aix-Marseilles University, September 2004: “The criticism by Mary Astell (1666-1731) of the contract theory expounded in John Locke’s Two Treatises of Government

Agrégation in English, 2002

M.A. Sorbonne Nouvelle, Paris, June 2001: “The Conway Letters: An Insight into Seventeenth-Century Intellectual Life. A Translation of Letters from Anne Conway’s Correspondence”

B.A. Sorbonne Nouvelle, English and American Studies (2000)

B.A. Paris – Sorbonne, Philosophy (2000)

École Normale Supérieure de Fontenay St-Cloud, 1999-2005

Courses taught 2016-2017

Research

Publications

MONOGRAPH

Les Ruses de l’ignorance. La contribution des femmes à l’avènement de la science moderne en Angleterre, Paris: Presses Sorbonne Nouvelle, 2010, 359p.

CO-EDITED BOOKS

Les Femmes et leurs représentations en Angleterre de la Renaissance aux Lumières, with M. Bernos and L. Sansonetti, Paris: Nouveau Monde Éditions, 2009, 155p.

Women and Curiosity in Early Modern England and France, with L. Cottegnies & J. J. Thompson, Leiden: Brill, 2016, 262p.

GUEST-EDITED JOURNAL ISSUES

Discourses on Method in Early Modern England: Towards a Modern Order?, with M.-I. Ducrocq, LISA e-journal, XII, 5, 2014, 143p.

Curiosity and Vanity in Early Modern England and France, with L. Cottegnies & G. Venet, Études Épistémè, 27, 2015.

JOURNAL ARTICLES AND BOOK CHAPTERS

  1. « La satire des sciences dans Observations upon Experimental Philosophy et The Blazing World (1666) de Margaret Cavendish », Études Épistémè, 10, 2006, p. 75-97.
  2. « The Function of Analogy in the Scientific Theories of Margaret Cavendish and Anne Conway », Études Épistémè, 14, 2008, p. 89-102.
  3. "Introduction" (with M. Bernos & L.Sansonetti), in Les Femmes et leurs représentations en Angleterre de la Renaissance aux Lumières, eds. M. Bernos, S. Parageau & L. Sansonetti, Paris: Nouveau Monde Éditions, 2009, p. 9-16.
  4. « Contre la satire des femmes savantes: la défense de la contribution philosophique des femmes par Margaret Cavendish, duchesse de Newcastle », in Les Femmes et leurs représentations en Angleterre de la Renaissance aux Lumières, eds. M. Bernos, S. Parageau & L. Sansonetti, Paris: Nouveau Monde Éditions, 2009, p. 95-113.
  5. « L’histoire intellectuelle dans les études anglophones: un “style d’analyse” interdisciplinaire ? », in L’Interdisciplinarité en question dans les études anglophones, eds. André Kaenel, Claire Omhovère et Richard Samin, Presses Universitaires de Nancy, 2010, p. 15-29.
  6. « Les femmes et l’avènement de la science moderne en Angleterre : l’essai sur l’homme d’Elizabeth Tollet (1694-1754) », Atala, 13, eds. Thierry Guédé et Pascal Guégo, 2010, p. 53-69.
  7. « Catching “the Genius of the Age”: Margaret Cavendish, Historian and Witness », Etudes Epistémè, 17, 2010, p. 55-67.
  8. "Autodidacticism and the construction of scientific discourse in Early Modern England: Margaret Cavendish’s and Anne Conway’s “intellectual bricolage” ", in Women and Science, 17th Century to Present: Pioneers, Activists and Protagonists, eds. Donna Andréolle-Spalding & Véronique Molinari, Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2011, p. 3-18.
  9. « “A naked way of writing” : probabilité et liberté philosophique dans l’experimental essay en Angleterre au milieu du XVIIe siècle », Alphée 4, July 2012, p. 40-51.
  10. « Respublica litterarum et respublica mulierum: le cercle féminin transnational d’Anne Marie van Schurman dans l’Europe savante du XVIIe siècle », in Les Rôles transfrontaliers joués par les femmes dans la construction de l’Europe, éd. G. Leduc, Paris: L’Harmattan, coll. « Des idées et des femmes », 2012, p. 111-122.
  11. « “Le trivial et l’ordinaire”: pour une histoire intellectuelle de la Révolution scientifique », Dix-septième siècle, 257, 4, 2012, p. 627-637.
  12. “The emergence of a modern nation (1534-1688)?” (p. 11-40); “Promoting women’s natural rights against the patriarchal culture” (p. 86-98); “Political and social reform” (p. 99-108 & 120-128); “The Theocratic model” (p. 229-234), in Crossing Boundaries. Histoire et culture des pays du monde anglophone, ed. F. Grellet, Rennes, Presses Universitaires de Rennes, 2012.
  13. "Rousseau’s Émile (1762): The Patriarchal Family and the Education of the Republican Citizen”, in Patriarchal Moments, eds. C. Cuttica & G. Mahlberg, Bloomsbury Academic, 2015, p. 107-113.
  14. « A Defence of the Essay of Human Understanding (1702) par Catharine Trotter, ou comment la théorie lockienne de l’identité personnelle sied aux femmes », Dix-septième siècle (forthcoming, 2017).
  15. "’Play, utopia or anguish’? Accounting for the Persistence of the Discourse against Slander from the Middle Ages to the Early Modern Period", Style (Penn State University Press), 51, 2 (forthcoming, 2017).

Selected Conference Papers

“A Defence of the Essay of Human Understanding (1702) par Catharine Trotter, ou comment la théorie lockienne de l’identité personnelle sied aux femmes”, Université Paris 7 – Diderot, February 2010

Respondent to Professor Catherine Wilson’s paper, “Aesthetic Appreciation of Nature in Early Modern Science”, Université Paris Ouest Nanterre, June 2010

“‘Employing Fictions to Teach Truths’: la méthode de la méditation philosophique de Robert Boyle’, Université Paris 7 – Diderot, May 2012

“An interdisciplinary approach to the ‘Scientific Revolution’: intellectual history in England and in France”, Université Paris Sorbonne, June 2012

“How women became scientists in seventeenth-century England: the result of a misunderstanding?”, Women’s Studies Group (1558-1837), University of London, September 2012

“‘She will needs see and be seen’: women as curious objects and curiose in Early Modern England”, Université Paris Ouest Nanterre / Université Sorbonne Nouvelle, June 2013

“Ranting at ‘whisperers’ and ‘back-biters’: discourses against spreaders of false news in Early Modern England”, 60th Annual conference of the Renaissance Society of America, New York, March 2014

“‘All pain and torment stimulates the life […] existing in everything which suffers’: The function of pain in Anne Conway’s philosophy”, Annual Conference of the Renaissance Society of America, Berlin, March 2015

« Philosophie et écriture collective : le cas des Principia (1690) d’Anne Conway », Ecole Normale Supérieure de Lyon, Seminar on the history of ideas, January 2016.

« Christ in Anne Conway’s Principia (1690): metaphysics, syncretism, and female imitatio Christi », EMPHASIS seminar, University of London, April 2016.